Vaikka vartalomallini on norppa, en valitettavasti ui yhtä hyvin

”Napa ylös!” ”Muista pitää  eskivartalo tiukkana pakettina!” Mm. tällaisia ohjeita huutelivat uimaopettajat eilen altaan laidalta minun ja 11 muun aikuisen harjoitellessa selkäuintia. Potkuistani sain jopa kehuja, mutta tätä keskivartaloa ei kyllä nähdä tiukkana pakettina muuta kuin superkireän läskinkuristusmekon muovailemana.

Reilu puolitoistatuntia altaassa koko ajan uiden ja uutta opetellen oli oikeasti aika rankka homma. Olen joskus sanonut, että uiminen on siitä kiva laji, kun siinä ei tuu hiki, mutta eilen tuntui kyllä ihan urheilusuoritukselta. Jos ei nyt edelleenkään siellä vedessä  tuntenut hien valuvan, niin hengästymisen taso kertoi, että tuli tehtyä ihan tosissaan.

Tämä uintitekniikkakurssi oli siitä erityinen liikuntatuokio, että minä ihan odotin sitä etukäteen. Kurssi alkoi illalla vasta kahdeksalta ja olinkin alkuillan jo ihan täpinöissäni, että pääsis jo altaaseen. Olin hallillakin innoissani melkein puoli tuntia ennen kahvioon sovittua tapaamista.
uimahalli1

Ensimmäisenä tutustuttiin kroolipotkuun ja siitä sainkin ilokseni jo heti aluksi peukkua opettajilta. Ja täytyy sanoa, että kummasti se vaan ilahduttaa tuollainen positiivinen palaute ja sen voimalla sitten sisukkaasti koitin treenata käsiäkin kuntoon, vaikka se välillä ihan hurjan hankalalta tuntuikin. Selkäuinnissa ongelmana oli liian aikasin, jo ennen veteenmenoa koukistuva käsi ja liiaksi rintaan painuva leuka. Kroolissa puolestaan leukaa olisi kuulunut nimenomaan viedä lähemmäksi rintaa, mutta minulle se pyrkii nousemaan liiaksi.

Mutta se on nyt hienoa, että jo tuon ensimmäisen vajaan parin tunnin opetuksen jälkeen, minä tiedän mihin asioihin kiinnittää uidessa huomiota. Täytyy perjantain tunnille muistaa ottaa eilen kotiin unohtuneet uimalasitkin mukaan, niin saa yhden häiriötekijän poissa ja pystyy ehkä paremmin keskittymään siihen oikean hengitystekniikan harjoitteluun.

Muistan muuten ikuisesti sen, kun joskus alle kouluikäisenä silloin liikunnanohjaajaksi opiskellut isosiskoni koitti opettaa saunassa minua laittamaan kasvot veteen ja puhaltamaan. ”Sinua pienemmätkin tytöt uskalsi tehdä niin.” Ai että nuo sanat viilsivät minua vesipelkoita kuin tikari. :D Eilen meni kuitenkin kroolin hengitysharjoitukset ihan hyvin. Ongelmat alkoivat vasta kun piti yhdistää kaikki liikkuvat osat. Miten se voikin olla niin hankalaa käyttää yhtä aikaa sekä käsiä, että jalkoja ja vielä hengittääkin?!?

Perjantaina siis luvassa kurssin toinen osa. Silloin kerrataan eilisen oppeja ja opetellaan vielä rintauinnin tekniikkaa. Homma oli siinä määrin mukavaa ja uuden oppiminen niin palkitsevaa, että haluan ehdottomasti käydä kurssin jälkeen pian itsekseni uimassa. Jos tasaisin väliajoin kävisi altaassa kauhomassa, niin luulisi sen tekniikan pikkuhiljaa paranevan.

uimari

Tässä vielä onnellinen uimari opetuksen jälkeen. Olikohan tässä nyt sitten mukana ripaus sitä kuuluisaa liikunnan riemua? Ainakin mä odotan perjantain oppitunteja jälleen innoissani.

Tänään on just mukavasti koko kropassa tuntunut se, että on eilen tehnyt jotakin. Ei mitään suuria lihaskipuja, mutta sellainen kokovartalo ”harrastin liikuntaa!” -fiilis. Eli ainakin tämän tunteen perusteella uinti on aivan loistavaa koko vartalon treeniä.

Tänä iltana olis suunnitelmissa Zumba. Toteutumisesta en oo vielä yhtään varma. Lorvikatarrin iskeminen kun on myös varsin mahdollista.

Mainokset
Avainsanat: ,

13 ajatusta artikkelista “Vaikka vartalomallini on norppa, en valitettavasti ui yhtä hyvin

  1. sanumaria sanoo:

    Parasta siinä hengityksen, vetojen ja potkujen yhdistelyssä kroolissa (ainakin henk.koht.) on kun joku noista menee pieleen ja alkaa naurattaa koska ”ei voi olla näin vaikeeta muistaa vetää/potkia/hengittää”. Hihitysyskänkohtaukset keskellä allasta <3

  2. N sanoo:

    Hei. Voisiko tää blogi mitenkään näkyä readerissa sillai kokonaan? Kun nyt näkyy vaan alkupätkä ja aina pitää avata erikseen tää sivu, että saa luettua. Muuten ei siis mitään, mutta kännykällä raivostuttavaa. Että jos sulla ois siellä ylläpidossa joku sellainen taikanappi.. Mutta jos ei ole, niin sitten availen vaan ahkerasti. Koska muuten blogi on kyllä huippukiva :)

  3. Minna Manner sanoo:

    Luen tätä blogia innolla ja odotan inspiraation heräävän täälläkin, oon kyllä mestari keksiin tekosyitä… Hyväksytäänkö viiden työyön putki niin että saa pitää taukoa salilta:)

  4. Jonna sanoo:

    Ite voin kyllä suositella uintia ihan kympillä! Toki mä olen viime syksynä käyny vaan pari kertaa ja tälle vuotta vielä kertaakaan….. Viime talvi meni aika hyvin vähintään kerta kaks viikkoon uidessa :) Ite oon pysytelly tutun ja turvallisen rintauinnin puitteissa ku muissa tekniikka vähän hakusessa :) Tossa ois kyllä itelleki ideaa, siis toi uintitekniikka kurssi vois olla aika hyvä :)

  5. Kaisa sanoo:

    Hei!
    Mukava blogi sinulla! Taidan alkaa tämänkin seuraajaksi ;)

  6. Maarit S. sanoo:

    Kuvasta tosiaan oikein näkee, että olet innostunut ja iloinen. :) Oliskohan täällä meilläkin päin uintitekniikkakursseja…?

  7. Nora Patjas sanoo:

    Uintikurssi vaikuttaa hyvältä. Olin sinne tuota miestäni työntämässä, mutta noi hengitystekniikat alkaa kiinnostaa minuakin. Olis varmaan parannettavaa jokaisella. Veera, sinä innostat siskosi nyt uimatekniikkakurssille. Sulla on asenne kohdillaan, pikkukisko :) I love you!!!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: